Holdets wiki

Nogle hold eksperimenter også i en wiki "Digitale teknologier", vi anvender her pbworks. Vores wiki er offentlig.

fredag den 8. september 2017

Log - 2. undervisningsgang ES Nord

Egne overvejelser om fremtidige tiltag

Temaet for dagens lektioner var DigiTek og læring. Og indholdet af dagen var planlagt sådan:



Jeg var dog orienteret om på forhånd, fra underviseren på 1. undervisningsgang, at der var en del udfordringer i forhold til etablering af bloggen.

Opsamling

Bloggen og udformningen af denne, som de studerendes e-portfolio, var derfor det første vi tog fat i. Og dermed blev dagen også temmelig meget anderledes end planlagt.

Set i bagspejlet vil det for nye hold være utroligt vigtigt, at etablering og forståelse af bloggens opbygning og den daglige brug af denne er grundigt indarbejdet i løbet af intro og efterfølgende studiearbejdsdag samt på 1. undervisningsgang. Og vi må også konstatere, at selvom der på Intrapol (campus) har lagt, fra ca. 5 uger før holdets opstart, anvisninger på, hvordan man opretter en blog i form af både som tekst og videoguide, så er det åbenbart ikke tilstrækkeligt.

De studerende peger på, at et af problemerne er, at de er pressede på tid. Spørgsmålet er derfor om, det fremover vil være ide, at man har to introdage, hvor den ene går udelukkende på teknikken. Således at, der er rettet et massivt fokus på platformen for den fremtidige e-portfolio før selve undervisningen.

Som det er nu overskygger teknikkken for de didaktiske / pædagogiske overvejelser, som skal ligge bag de valg, der træffes. På den anden side spekulerer jeg på, hvad der kommer først overvejelserne eller teknikken. Når vi fx etablerer blogliste, dvs links til fx medstuderendes blogge:

Blogliste
Blogliste (gadget) - oprettelse via Layout


Og dermed en begyndende vidensdeling (blogosfære) mellem de studerende taler vi også om, hvorfor det er relevant og på den måde kommer teknikken ikke til at stå alene. Emnet uddyber jeg her i et tidligere skriv om at blogge.

Men jeg tror også, at det er utroligt vigtigt, at vi (som undervisere) fremover igen og igen påpeger, hvorfor vi har valgt at integrere de digitale teknologier, som der arbejdes med i lektionerne.

Læringsteorier

Som det fremgår af agendaen for dagen skulle vi tale læringsteorier, det blev dog en meget kort opsummering uden mulighed for yderligere fordybelse. Men vi talte om, at det er meget vigtigt, at de studerende finder frem til og får skrevet om, hvilken læringsteoretisk problemstilling eller udfordring de enkeltvis eller som evt. som gruppe vil arbejde videre med.

Hands on

I forhold til intro af dagens hands on blev det også kun en introduktion til Thinglinks og Padlet samt en opfordring til at eksperimentere med teknologien på selvstudiedagen.

Thinglinks

Eksempel herunder på, hvordan mine tidligere studerende har arbejdet med teknologien:


Læs evt mere om Thinglink i bloggen her under tagget Thinglink.

Padlet

Eksempler på, hvordan man kan arbejde med Padlet, som en digital opslagstavle ses i disse opgaver fra mine tidligere studerende, hvor vi har drøftet anvendelsen af TPACK (didaktisk model):

Lavet med Padlet
.
Et link til en tom Padlet, som I kan forsøge at tilføje noter i. Tanken var, at det var denne Padlet vi skulle have brugt i vores overvejelser om, hvilke læringsteorier I vil arbejde med i forhold til jeres læringsteoretiske problemstilling. Herunder er den indlejret:

Lavet med Padlet


Checkliste

Opsummerende en chekliste for, hvad bloggen / jeres e-portfolio gerne skal indeholde på nuværende tidspunkt / til 3. undervisningsgang:
- noter og overvejelser fra samtlige undervisningsdage
- eksempler på eksperimenter fra hands on i undervisningen
- lidt om jeres læreringsteortiske problemstilling
- en ide om hvilke læringsteori I vil tage afsæt i, når I arbejder med ideer til jeres didaktiske design

Ingen kommentarer:

Send en kommentar